pátek 20. května 2016

Settlers: Zrod impéria | recenze

Settlers samozřejmě už dávno nejsou žádnou novinkou. K nám se však tato hra dostala poprvé teprve včera a bylo by teda škoda o tom něco nenapsat. Settlers: Zrod impéria je karetní civilizační/budovatelská hra pro 1-4 hráče. Na výběr je ze 4 národů: Barbaři, Římané, Egypťané a Japonci. K dostání už je také rozšíření, které vám do hry přinese nové národy a navíc umožní hru až v pěti hráčích.

Samotná hra obsahuje řadu komponentů: společné karty budov, karty jednotlivých národů, přehledovou tabulku jednotlivých národů, žetony zlata, útoku a obrany a dále pak dřevěné figurky osadníků, jídla, kamení a dřeva. To vše doplňuje bodovací tabulka s žetony jednotlivých národů a ukazatelem herních kol.

Karty běžné se oproti těm frakčním značně liší. Běžné karty jsou obvykle levnější na postavení, ale protihráč vám je může zbourat. Navíc vám na konci hry přinesou pouze jeden bod. Karty jednotlivých národů naopak bořit nelze (výjimku tvoří japonské karty) a každý karta vám přinese dva vítězné body. Jejich postavení ale není jen tak, protože obvykle musíte napřed zbořit jinou svou budovu. Jakou taktiku si s budovami zvolíte je jen na vás. Všechny karty budov se také liší svou vlastností. Přesněji to může být produkce, vlastnost nebo akce. V případě budov s produkcí si ihned po postavení vezmete zobrazenou surovinu. Každé další kolo už se vaše produkce zvyšuje o tuto kartu. Vlastnost vám může přidávat vítězné body nebo třeba dovolovat dobírat karty. No a akce funguje na podobném principu. Nemusíte však na kartu nic pokládat, nýbrž zaplatit požadovanou hodnotu.

Zajímavostí celého herního kola je fakt, že hráči hrají postupně po jednom tahu. Každý tak může vybrat jednu z pěti možných akcí, ať už je to stavba budovy, boření, směna surovin a tak dále. Když už hráč provedl všechny své tahy, může provést "pass", čímž své herní kolo ukončí a akce už provádí jen zbylý protihráči. Hráč, který takto kolo dokončil už nemůže být terčem boření.

Boření budov má kromě snižování počtu bodů soupeřům i spoustu jiných výhod. Zbořením budovy získáte ihned zobrazený bonus v pravém horním rohu karty. Hráč, kterému je budova zbořena otočí kartu naopak, čímž znázorní, že z budovy zbyly jen základ. Zároveň si jako bonus ze zbylých základů vezme jednou figurku dřeva. Boření budov soupeřů vás stojí dva žetony útoku, zbořit však můžete i kartu z vlastní ruky (odhazujete ji na odkazovací hromádku), což vás stojí žeton pouze jeden. Ihned získáte suroviny zobrazené v pravém horním rohu a karta již dále ve hře nefiguruje.

Settleři jsou rozhodně velmi zábavná taktická hra. Po prvním kole dostane hra rychlejší tempo, když už se každý seznámí s tím, co může a nemůže v tahu provést. Celkově se hra skládá z pěti kol, což by se mohlo zdát jako málo. Tím, že budujete a zvyšujete si produkci dostáváte v dalších kolech více a více možných tahů. Může se tak stát, že za jedno kolo se každý hráč vystřídá třeba osmkrát. Velkou výhodou je, že každý národ má určité specifika, musí se s ním proto hrát jinak a vymýšlet jiné postupy. Proto se ani po několika hrách nestane stereotypní. Za zmínku určitě stojí také krásné ilustrace na samotných kartách. Pár obrázku taky naleznete přímo uvnitř krabice, na to se určitě nezapomeňte podívat.

Hra nabízí také variantu pro jednoho hráče. Jsou k tomu určeny také speciální karty, které v hře více hráčů nepoužijete. Hra v jednom se mi ale zdá zbytečná, nezáživná a určitě by se bez ní každý obešel. Kdo má chuť hrát Settlery, určitě je nechce hrát sám. Od toho jsou tady jiné hry.

Settlers jsou rozhodně hra, kterou doma potřebujete. Pravidla jsou jednoduchá, design fajnový a hlavně princip je zábavný. Hru vysvětlíte mladšímu sourozenci, tetě, kamarádovi i babičce. Pobavit se tak může (s přidáním rozšíření) celá rodina.